O webu | Mapa stránek | RSS | Přihlášení
Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách
505/2006 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 15. listopadu 2006,
kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách
Změna: 166/2007 Sb.
Změna: 340/2007 Sb. (část)
Změna: 340/2007 Sb.
Změna: 239/2009 Sb.
Změna: 162/2010 Sb.
Změna: 391/2011 Sb.
Ministerstvo práce a sociálních věcí stanoví podle § 119 odst. 2 zákona
č. 108/2006 Sb., o sociálních službách:
ČÁST PRVNÍ
ZPŮSOB HODNOCENÍ SCHOPNOSTI ZVLÁDAT ZÁKLADNÍ ŽIVOTNÍ POTŘEBY
§ 1
(1) Schopnost osoby zvládat základní životní potřeby se pro
účely
stanovení stupně závislosti hodnotí podle aktivit, které jsou
pro
jednotlivé základní životní potřeby vymezeny v příloze č. 1 k této
vyhlášce.
(2) Schopnost osoby zvládat základní životní potřeby
pro účely
stanovení stupně závislosti se hodnotí v přirozeném sociálním prostředí
a s ohledem na věk fyzické osoby.
(3) Při hodnocení schopnosti osoby zvládat základní životní potřeby se
hodnotí
a) tělesné struktury a
b) tělesné funkce duševní, mentální, smyslové, oběhové,
dechové,
hematologické, imunologické, endokrinologické, metabolické, zažívací,
vylučovací, neuromuskuloskeletální, včetně hrubé a jemné motoriky, a
funkce hlasu, řeči a kůže, a to ve vztahu k rozsahu a tíži poruchy
funkčních schopností.
(4) Za neschopnost zvládání základní životní potřeby se považuje stav,
kdy porucha funkčních schopností dosahuje úrovně úplné poruchy nebo
poruchy těžké, kdy i přes využívání zachovaných potenciálů a kompetencí
fyzické osoby a využívání běžně dostupných pomůcek,
prostředků,
předmětů denní potřeby nebo vybavení domácnosti, veřejných prostor nebo
s využitím zdravotnického prostředku nelze zvládnout životní potřebu v
přijatelném standardu. Za neschopnost zvládání základní životní potřeby
se považuje rovněž stav, kdy režim nařízený
odborným lékařem
poskytujícím specializované zdravotnické služby neumožňuje provádění
základní životní potřeby v přijatelném standardu.
§ 2
(1) Při hodnocení schopnosti osoby zvládat základní životní potřeby se
posuzuje, zda z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu je
rozsah duševních, mentálních, tělesných a smyslových
funkčních
schopností dostatečný k pravidelnému zvládání základní životní potřeby
a zda je fyzická osoba schopna rozpoznat, provést a
zkontrolovat
správnost zvládnutí základní životní potřeby. Přitom se přihlíží k
tomu, zda dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav trvale ovlivňuje funkční
schopnosti, k výsledku rehabilitace a k adaptaci
na zdravotní
postižení.
(2) U osob, u nichž průběžně dochází ke zhoršování a
zlepšování
zdravotního stavu, trvá sledované období rozhodné pro
posouzení
závislosti zpravidla jeden rok; funkční schopnost zvládat základní
životní potřebu se v takovém případě stanoví tak, aby
odpovídala
převažujícímu rozsahu schopnosti ve sledovaném období.
§ 2a
Pokud osoba není schopna z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního
stavu zvládat alespoň jednu z aktivit, která je pro schopnost zvládat
základní životní potřebu vymezena v příloze č. 1 k této vyhlášce, není
schopna základní životní potřebu zvládat, a to bez ohledu na příčinu
dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu.
§ 2b
Pokud osoba do 18 let věku nemá z důvodu
nízkého věku a tomu
odpovídajícímu stupni biopsychosociálního vývoje ještě
vyvinutou
schopnost zvládat některou ze základních životních potřeb nebo některou
aktivitu, které jsou vymezeny v příloze č. 1 k této vyhlášce, není pro
účely posuzování stupně závislosti považována za osobu, která
je
neschopna základní životní potřebu zvládat. To neplatí, pokud osoba z
důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu při zvládání základní
životní potřeby nebo některé aktivity, které jsou vymezeny v příloze č.
1 k této vyhlášce, vyžaduje každodenní mimořádnou péči jiné fyzické
osoby.
§ 2c
Při hodnocení základních životních potřeb pro účely stanovení stupně
závislosti se základní životní potřeby, u nichž bylo zjištěno, že je
osoba z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu není schopna
zvládat, sčítají.“.
ČÁST DRUHÁ
ROZSAH ÚKONŮ POSKYTOVANÝCH V RÁMCI ZÁKLADNÍCH ČINNOSTÍ U JEDNOTLIVÝCH
DRUHŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A MAXIMÁLNÍ VÝŠE ÚHRAD ZA POSKYTOVÁNÍ NĚKTERÝCH
SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
§ 3
Základní sociální poradenství
Základní sociální poradenství se při poskytování sociálních služeb
zajišťuje v rozsahu těchto úkonů:
a) poskytnutí informace směřující k řešení nepříznivé sociální situace
prostřednictvím sociální služby,
b) poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb
podle potřeb osob a o jiných formách pomoci, například o dávkách pomoci
v hmotné nouzi a dávkách sociální péče,
c) poskytnutí informace o základních právech a povinnostech osoby,
zejména v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, a o možnostech
využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění sociálního vyloučení a
zabránění vzniku závislosti na sociální službě,
d) poskytnutí informace o možnostech podpory členů rodiny v případech,
kdy se spolupodílejí na péči o osobu.
§ 4
Odborné sociální poradenství
Základní činnosti při poskytování odborného sociálního poradenství se
zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
zprostředkování navazujících služeb,
b) sociálně terapeutické činnosti:
poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech,
práva, psychologie a v oblasti vzdělávání;
tato základní činnost může být zajišťována poskytováním poradenství
alespoň ve 2 z těchto oblastí,
c) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním
prostředím.
§ 5
Osobní asistence
(1) Základní činnosti při poskytování osobní asistence se zajišťují v
rozsahu těchto úkonů:
a) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
1. pomoc a podpora při podávání jídla a pití,
2. pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek,
3. pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i
vnějším prostoru,
4. pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík,
b) pomoc při osobní hygieně:
1. pomoc při úkonech osobní hygieny,
2. pomoc při použití WC,
c) pomoc při zajištění stravy:
pomoc při přípravě jídla a pití,
d) pomoc při zajištění chodu domácnosti:
1. pomoc s úklidem a údržbou domácnosti a osobních věcí,
2. nákupy a běžné pochůzky,
e) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. pomoc a podpora rodině v péči o dítě,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
3. pomoc s nácvikem a upevňováním motorických, psychických a sociálních
schopností a dovedností,
f) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
doprovázení do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na
zájmové a volnočasové aktivity, na orgány veřejné moci a instituce
poskytující veřejné služby a doprovázení zpět,
g) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,
2. pomoc při vyřizování běžných záležitostí.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování osobní asistence činí 120 Kč
za hodinu, podle skutečně spotřebovaného času nezbytného k zajištění
úkonů; pokud poskytování služby, včetně času nezbytného k zajištění
úkonů, netrvá celou hodinu, výše úhrady se poměrně krátí.
§ 6
Pečovatelská služba
(1) Základní činnosti při poskytování pečovatelské služby se zajišťují
v rozsahu těchto úkonů:
a) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
1. pomoc a podpora při podávání jídla a pití,
2. pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek,
3. pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve
vnitřním
prostoru,
4. pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík,
b) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek
pro osobní
hygienu:
1. pomoc při úkonech osobní hygieny,
2. pomoc při základní péči o vlasy a nehty,
3. pomoc při použití WC,
c) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy:
1. zajištění stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy a
potřebám dietního stravování,
2. dovoz nebo donáška jídla,
3. pomoc při přípravě jídla a pití,
4. příprava a podání jídla a pití;
tato základní činnost může být zajišťována jen v rozsahu úkonů podle
bodů 3 a 4,
d) pomoc při zajištění chodu domácnosti:
1. běžný úklid a údržba domácnosti,
2. údržba domácích spotřebičů,
3. pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti, například sezonního
úklidu, úklidu po malování,
4. donáška vody,
5. topení v kamnech včetně donášky a přípravy topiva, údržba topných
zařízení,
6. běžné nákupy a pochůzky,
7. velký nákup, například týdenní nákup, nákup ošacení a nezbytného
vybavení domácnosti,
8. praní a žehlení ložního prádla, popřípadě jeho drobné opravy,
9. praní a žehlení osobního prádla, popřípadě jeho drobné opravy,
e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. doprovázení dětí do školy, školského zařízení,
k lékaři a
doprovázení zpět,
2. doprovázení dospělých do školy, školského zařízení, zaměstnání, k
lékaři, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a
doprovázení zpět.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování pečovatelské služby činí
a) 120 Kč za hodinu, podle skutečně spotřebovaného času nezbytného k
zajištění úkonů, za úkony uvedené v odstavci 1 písm. a) a b), písm. c)
bodech 3 a 4 a písm. d) bodech 1 až 6 a písm. e); pokud poskytování
těchto úkonů, včetně času nezbytného k jejich zajištění, netrvá celou
hodinu, výše úhrady se poměrně krátí,
b) za úkon uvedený v odstavci 1 písm. c) bodě 1
1. 160 Kč denně za poskytnutí celodenní stravy v rozsahu minimálně 3
hlavních jídel,
2. 75 Kč za oběd,
včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy,
c) 25 Kč za úkon uvedený v odstavci 1 písm. c) bodě 2,
d) 110 Kč za úkon uvedený v odstavci 1 písm. d) bodě 7,
e) 60 Kč za kilogram prádla za úkony uvedené v odstavci 1 písm. d)
bodech 8 a 9.
§ 7
Tísňová péče
(1) Základní činnosti při poskytování tísňové péče se zajišťují
v
rozsahu těchto úkonů:
a) poskytnutí nebo zprostředkování neodkladné pomoci při
krizové
situaci:
1. poskytování nepřetržité distanční hlasové a elektronické komunikace,
2. v případě akutního ohrožení života nebo zdraví
zprostředkování
zákroku zdravotnické záchranné služby, policie nebo hasičů,
b) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
c) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
podpora a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních
zdrojů,
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování tísňové péče
se rovná
skutečným nákladům na provoz technických komunikačních prostředků.
§ 8
Průvodcovské a předčitatelské služby
(1) Základní činnosti při poskytování průvodcovských a předčitatelských
služeb se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. doprovázení dětí do školy, školského zařízení, k lékaři, na zájmové
a volnočasové aktivity a doprovázení zpět,
2. doprovázení dospělých do školy, školského zařízení, zaměstnání, k
lékaři, na zájmové a volnočasové aktivity, na orgány veřejné moci a
instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět,
b) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
2. pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,
3. předčítání nebo jiný způsob zprostředkování informace osobám
s
poruchami komunikace.
(2) Maximální výše úhrady za
poskytování průvodcovských a
předčitatelských služeb činí 120 Kč za hodinu,
podle skutečně
spotřebovaného času nezbytného k zajištění úkonů; pokud poskytování
služby, včetně času nezbytného k zajištění úkonů, netrvá celou hodinu,
výše úhrady se poměrně krátí.
§ 9
Podpora samostatného bydlení
(1) Základní činnosti při poskytování podpory samostatného bydlení se
zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) pomoc při zajištění chodu domácnosti:
1. pomoc s úklidem a údržbou domácnosti a osobních věcí,
2. podpora při získávání návyků souvisejících se zajištěním
chodu
domácnosti,
3. pomoc při údržbě domácích spotřebičů,
4. pomoc se zajištěním stravy,
5. pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti, například sezonního
úklidu, úklidu po malování,
6. podpora v hospodaření s penězi včetně pomoci s nákupy a běžnými
pochůzkami,
b) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. podpora při zvládání výchovy dětí v rodině,
2. pracovně výchovná činnost s dětmi,
3. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností
a dovedností,
4. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
5. podpora v oblasti partnerských vztahů,
6. podpora při získávání návyků souvisejících se
zařazením do
pracovního procesu,
c) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. doprovázení dětí do školy, školského zařízení, k lékaři, na zájmové
a volnočasové aktivity a doprovázení zpět,
2. doprovázení dospělých do školy, školského zařízení, zaměstnání, k
lékaři, na zájmové aktivity, na orgány veřejné moci a
instituce
poskytující veřejné služby a doprovázení zpět,
3. podpora při získávání návyků souvisejících se zařazením do běžného
společenského prostředí včetně využívání běžně dostupných služeb a
informačních zdrojů,
d) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
e) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,
2. pomoc při vyřizování běžných záležitostí.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování podpory samostatného bydlení
činí 120 Kč za hodinu, podle skutečně spotřebovaného času nezbytného k
zajištění úkonů; pokud poskytování služby, včetně času nezbytného k
zajištění úkonů, netrvá celou hodinu, výše úhrady se poměrně krátí.
§ 10
Odlehčovací služby
(1) Základní činnosti při poskytování odlehčovacích služeb se zajišťují
v rozsahu těchto úkonů:
a) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
1. pomoc a podpora při podávání jídla a pití,
2. pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek,
3. pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík,
4. pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i
vnějším prostoru,
b) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek
pro osobní
hygienu:
1. pomoc při úkonech osobní hygieny,
2. pomoc při základní péči o vlasy a nehty,
3. pomoc při použití WC,
c) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy:
1. zajištění stravy přiměřené době poskytování služby a odpovídající
věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování,
2. pomoc při přípravě stravy přiměřené době poskytování služby,
d) poskytnutí ubytování, jde-li o pobytovou formu služby:
1. ubytování,
2. úklid, praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení,
žehlení,
e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. doprovázení do školy, školského zařízení, k lékaři, do zaměstnání,
na zájmové a volnočasové aktivity, na orgány veřejné moci, instituce
poskytující veřejné služby a jiné navazující sociální
služby a
doprovázení zpět,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
f) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
g) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,
2. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
h) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností
a dovedností,
2. podpora při zajištění chodu domácnosti.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování odlehčovacích služeb činí
a) 120 Kč za hodinu, podle skutečně spotřebovaného času nezbytného k
zajištění úkonů, za úkony uvedené v odstavci 1 písm. a), b), písm. c)
bodě 2, písm. e) až h); pokud poskytování těchto úkonů, včetně času
nezbytného k jejich zajištění, netrvá celou hodinu, výše úhrady se
poměrně krátí,
b) za úkon uvedený v odstavci 1 písm. c) bodě 1
1. 160 Kč denně za celodenní stravu v rozsahu minimálně 3 hlavních
jídel,
2. 75 Kč za oběd,
včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy,
c) 200 Kč denně celkem za úkony uvedené v odstavci 1 písm. d), včetně
provozních nákladů souvisejících s poskytnutím ubytování.
§ 11
Centra denních služeb
(1) Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v centrech
denních služeb se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek
pro osobní
hygienu:
1. pomoc při úkonech osobní hygieny,
2. pomoc při základní péči o vlasy a nehty,
3. pomoc při použití WC,
b) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy:
1. zajištění stravy přiměřené době poskytování služby a odpovídající
věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování,
2. pomoc a podpora při podávání jídla a pití,
c) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností
a dovedností,
2. podpora při získávání návyků souvisejících se zařazením do běžného
společenského prostředí včetně využívání běžně dostupných služeb a
informačních zdrojů,
d) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora
při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
e) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
f) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování sociálních služeb v centrech
denních služeb činí
a) 120 Kč za hodinu, podle skutečně spotřebovaného času nezbytného k
zajištění úkonů, za úkony uvedené v odstavci 1 písm. a), písm. b) bodě
2 a písm. c) až f); pokud poskytování těchto úkonů, včetně
času
nezbytného k jejich zajištění, netrvá celou hodinu, výše úhrady se
poměrně krátí,
b) za úkon uvedený v odstavci 1 písm. b) bodě 1
1. 160 Kč denně za celodenní stravu v rozsahu minimálně 3 hlavních
jídel,
2. 75 Kč za oběd,
včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy.
§ 12
Denní stacionáře
(1) Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v
denních
stacionářích se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
1. pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek,
2. pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík,
3. pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve
vnitřním
prostoru,
4. pomoc a podpora při podávání jídla a pití,
b) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek
pro osobní
hygienu:
1. pomoc při úkonech osobní hygieny,
2. pomoc při použití WC,
c) poskytnutí stravy:
zajištění stravy přiměřené době poskytování služby a odpovídající věku,
zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování,
d) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. pracovně výchovná činnost,
2. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností
a dovedností,
3. vytvoření podmínek pro zajišťování přiměřeného vzdělávání
nebo
pracovního uplatnění,
e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora
při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
f) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
g) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování sociálních služeb v denních
stacionářích činí
a) 120 Kč za hodinu, podle skutečně spotřebovaného času nezbytného k
zajištění úkonů, za úkony uvedené v odstavci 1 písm. a), b) a d) až g);
pokud poskytování těchto úkonů, včetně času nezbytného k
jejich
zajištění, netrvá celou hodinu, výše úhrady se poměrně krátí,
b) za úkon uvedený v odstavci 1 písm. c)
1. 160 Kč denně za celodenní stravu v rozsahu minimálně 3 hlavních
jídel,
2. 75 Kč za oběd,
včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy.
§ 13
Týdenní stacionáře
(1) Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v týdenních
stacionářích se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) poskytnutí ubytování:
1. ubytování,
2. úklid, praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení,
žehlení,
b) poskytnutí stravy:
zajištění celodenní stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy
a potřebám dietního stravování, minimálně v rozsahu 3 hlavních jídel,
c) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek
pro osobní
hygienu:
1. pomoc při úkonech osobní hygieny,
2. pomoc při základní péči o vlasy a nehty,
3. pomoc při použití WC,
d) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
1. pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek,
2. pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík,
3. pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i
vnějším prostoru,
4. pomoc a podpora při podávání jídla a pití,
e) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. pracovně výchovná činnost,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním
prostředím,
3. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností
a dovedností,
4. vytvoření podmínek pro zajišťování přiměřeného vzdělávání
nebo
pracovního uplatnění,
f) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora
při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
g) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
h) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování sociálních služeb v týdenních
stacionářích činí
a) 200 Kč denně celkem za úkony uvedené v odstavci 1 písm. a), včetně
provozních nákladů souvisejících s poskytnutím ubytování,
b) za úkon uvedený v odstavci 1 písm. b)
1. 160 Kč denně za celodenní stravu,
2. 75 Kč za oběd,
včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy.
§ 14
Domovy pro osoby se zdravotním postižením
(1) Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v domovech pro
osoby se zdravotním postižením se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) poskytnutí ubytování:
1. ubytování,
2. úklid, praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení,
žehlení,
b) poskytnutí stravy:
zajištění celodenní stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy
a potřebám dietního stravování, minimálně v rozsahu 3 hlavních jídel,
c) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
1. pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek,
2. pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík,
3. pomoc při vstávání z lůžka, uléhání, změna poloh,
4. pomoc a podpora při podávání jídla a pití,
5. pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i
vnějším prostoru,
d) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek
pro osobní
hygienu:
1. pomoc při úkonech osobní hygieny,
2. pomoc při základní péči o vlasy a nehty,
3. pomoc při použití WC,
e) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. pracovně výchovná činnost,
2. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností
a dovedností,
3. vytvoření podmínek pro zajišťování přiměřeného vzdělávání
nebo
pracovního uplatnění,
4. volnočasové a zájmové aktivity,
f) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. podpora a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních
zdrojů,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
g) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
h) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování sociálních služeb v domovech
pro osoby se zdravotním postižením činí
a) 200 Kč denně celkem za úkony uvedené v odstavci 1 písm. a), včetně
provozních nákladů souvisejících s poskytnutím ubytování,
b) za úkon uvedený v odstavci 1 písm. b)
1. 160 Kč denně za celodenní stravu,
2. 75 Kč za oběd,
včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy.
§ 15
Domovy pro seniory
(1) Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v domovech pro
seniory se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) poskytnutí ubytování:
1. ubytování,
2. úklid, praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení,
žehlení,
b) poskytnutí stravy:
zajištění celodenní stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy
a potřebám dietního stravování, minimálně v rozsahu 3 hlavních jídel,
c) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
1. pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek,
2. pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík,
3. pomoc při vstávání z lůžka, uléhání, změna poloh,
4. pomoc při podávání jídla a pití,
5. pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i
vnějším prostoru,
d) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek
pro osobní
hygienu:
1. pomoc při úkonech osobní hygieny,
2. pomoc při základní péči o vlasy a nehty,
3. pomoc při použití WC,
e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. podpora a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních
zdrojů,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
f) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
g) aktivizační činnosti:
1. volnočasové a zájmové aktivity,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním
prostředím,
3. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností
a dovedností,
h) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování sociálních služeb v domovech
pro seniory činí
a) 200 Kč denně celkem za úkony uvedené v odstavci 1 písm. a), včetně
provozních nákladů souvisejících s poskytnutím ubytování,
b) za úkon uvedený v odstavci 1 písm. b)
1. 160 Kč denně za celodenní stravu,
2. 75 Kč za oběd,
včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy.
§ 16
Domovy se zvláštním režimem
(1) Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v domovech se
zvláštním režimem se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) poskytnutí ubytování:
1. ubytování,
2. úklid, praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení,
žehlení,
b) poskytnutí stravy:
zajištění celodenní stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy
a potřebám dietního stravování, minimálně v rozsahu 3 hlavních jídel,
c) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek
pro osobní
hygienu:
1. pomoc při úkonech osobní hygieny,
2. pomoc při základní péči o vlasy a nehty,
3. pomoc při použití WC,
d) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
1. pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek,
2. pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík,
3. pomoc při vstávání z lůžka, uléhání, změna poloh,
4. pomoc při podávání jídla a pití,
5. pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i
vnějším prostoru,
e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. podpora a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních
zdrojů,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
f) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
g) aktivizační činnosti:
1. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním
prostředím,
2. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností
a dovedností,
h) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování sociálních služeb v domovech
se zvláštním režimem činí
a) 200 Kč denně celkem za úkony uvedené v odstavci 1 písm. a), včetně
provozních nákladů souvisejících s poskytnutím ubytování,
b) za úkon uvedený v odstavci 1 písm. b)
1. 160 Kč denně za celodenní stravu,
2. 75 Kč za oběd,
včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy.
§ 17
Chráněné bydlení
(1) Základní činnosti při poskytování chráněného bydlení se zajišťují v
rozsahu těchto úkonů:
a) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy:
1. pomoc s přípravou stravy,
2. zajištění celodenní stravy odpovídající věku, zásadám racionální
výživy a potřebám dietního stravování, minimálně v rozsahu 3 hlavních
jídel,
b) poskytnutí ubytování:
1. ubytování, které má znaky bydlení v domácnosti,
2. v případě potřeby praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a
ošacení, žehlení,
c) pomoc při zajištění chodu domácnosti:
1. pomoc při běžném úklidu a údržbě domácnosti,
2. pomoc při údržbě domácích spotřebičů,
3. podpora v hospodaření s penězi včetně pomoci s nákupy a běžnými
pochůzkami,
d) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním
prostředím,
2. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností
a dovedností,
3. zajištění podmínek pro přiměřené vzdělávání,
4. podpora v oblasti partnerských vztahů,
5. podpora při získávání návyků souvisejících se
zařazením do
pracovního procesu,
e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. doprovázení do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na
zájmové aktivity, na orgány veřejné moci a instituce
poskytující
veřejné služby a doprovázení zpět,
2. podporu a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních
zdrojů,
3. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
f) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
g) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,
2. pomoc při vyřizování běžných záležitostí.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování chráněného bydlení činí
a) za úkon uvedený v odstavci 1 písm. a)
1. 160 Kč denně za celodenní stravu,
2. 75 Kč za oběd,
včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy,
b) 200 Kč denně celkem za úkony uvedené v odstavci 1 písm. b), včetně
provozních nákladů souvisejících s poskytnutím ubytování,
c) 120 Kč za hodinu, podle skutečně spotřebovaného času nezbytného k
zajištění úkonů, za úkony uvedené v odstavci 1 písm. c) až g); pokud
poskytování těchto úkonů, včetně času nezbytného k jejich zajištění,
netrvá celou hodinu, výše úhrady se poměrně krátí.
§ 18
Sociální služby poskytované ve zdravotnických zařízeních ústavní péče
(1) Základní činnosti při poskytování
sociálních služeb ve
zdravotnických zařízeních ústavní péče se zajišťují v rozsahu těchto
úkonů:
a) poskytnutí ubytování:
1. ubytování,
2. úklid, praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení,
žehlení,
b) poskytnutí stravy:
zajištění celodenní stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy
a potřebám dietního stravování, minimálně v rozsahu 3 hlavních jídel,
c) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek
pro osobní
hygienu:
1. pomoc při úkonech osobní hygieny,
2. pomoc při základní péči o vlasy a nehty,
3. pomoc při použití WC,
d) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
1. pomoc a podpora při podávání jídla a pití,
2. pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek,
3. pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík,
4. pomoc při vstávání z lůžka, uléhání, změna poloh,
5. pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i
vnějším prostoru,
e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. podpora a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních
zdrojů,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
f) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
g) aktivizační činnosti:
nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a
dovedností,
h) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování
sociálních služeb ve
zdravotnických zařízeních ústavní péče činí
a) 200 Kč denně celkem za úkony uvedené v odstavci 1 písm. a), včetně
provozních nákladů souvisejících s poskytnutím ubytování,
b) za úkon uvedený v odstavci 1 písm. b)
1. 160 Kč denně za celodenní stravu,
2. 75 Kč za oběd,
včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy.
§ 19
Raná péče
Základní činnosti při poskytování rané péče se zajišťují v rozsahu
těchto úkonů:
a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. zhodnocení schopností a dovedností dítěte i rodičů,
zjišťování
potřeb rodiny a dítěte s postižením nebo znevýhodněním,
2. specializované poradenství rodičům a dalším blízkým osobám,
3. podpora a posilování rodičovských kompetencí,
4. upevňování a nácvik dovedností rodičů nebo jiných pečujících osob,
které napomáhají přiměřenému vývoji dítěte a soudržnosti rodiny,
5. vzdělávání rodičů, například formou individuálního a skupinového
poskytování informací a zdrojů informací,
seminářů, půjčování
literatury,
6. nabídka programů a technik podporujících vývoj dítěte,
7. instrukce při nácviku a upevňování dovedností dítěte
s cílem
maximálního možného využití a rozvoje jeho schopností v
oblasti
kognitivní, senzorické, motorické a sociální,
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
2. podpora a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních
zdrojů,
c) sociálně terapeutické činnosti:
1. psychosociální podpora formou naslouchání,
2. podpora výměny zkušeností,
3. pořádání setkání a pobytových kurzů pro rodiny,
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při komunikaci, nácvik dotazování a komunikačních dovedností,
podpora svépomocných aktivit rodičů,
2. doprovázení rodičů při vyřizování žádostí, na jednání a vyšetření s
dítětem, popřípadě jiná obdobná jednání v záležitostech týkajících se
vývoje dítěte.
§ 20
Telefonická krizová pomoc
Základní činnosti při poskytování telefonické krizové
pomoci se
zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) telefonická krizová pomoc:
krizová práce s osobou spočívající v jednorázovém nebo
opakovaném
telefonickém kontaktu osoby s pracovištěm
telefonické krizové
intervence,
b) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,
2. pomoc při vyřizování běžných záležitostí.
§ 21
Tlumočnické služby
Základní činnosti při poskytování tlumočnických služeb se zajišťují v
rozsahu těchto úkonů:
a) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. tlumočení pomocí znakového jazyka pro sluchově postižené,
2. tlumočení pomocí Lormovy dotekové abecedy, popřípadě znakování ruku
v ruce, nebo obdobných metod pro osoby s kombinovaným zrakovým
a
sluchovým postižením,
b) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,
2. pomoc při vyřizování běžných záležitostí.
§ 22
Azylové domy
(1) Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v azylových
domech se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy:
1. vytvoření podmínek pro samostatnou přípravu nebo pomoc s přípravou
stravy,
2. zajištění nebo poskytnutí stravy odpovídající
věku, zásadám
racionální výživy a potřebám dietního stravování,
tato základní činnost může být zajišťována jen v rozsahu 1 úkonu,
b) poskytnutí ubytování:
1. ubytování po dobu zpravidla nepřevyšující 1 rok,
2. umožnění celkové hygieny těla,
3. vytvoření podmínek pro zajištění úklidu, praní a žehlení osobního
prádla, výměny ložního prádla,
c) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných
záležitostí vyplývajících z
individuálních plánů,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
včetně uplatňování zákonných nároků a pohledávek.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování sociálních služeb v azylových
domech činí
a) za úkon uvedený v odstavci 1 písm. a) bodě 2
1. 160 Kč denně za celodenní stravu v rozsahu minimálně 3 hlavních
jídel,
2. 75 Kč za oběd,
včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy,
b) za úkony uvedené v odstavci 1 písm. b) celkem
1. 120 Kč denně, nebo
2. jde-li o rodinu s nezletilými dětmi 90 Kč denně za dospělou osobu a
60 Kč denně za dítě,
včetně provozních nákladů souvisejících s poskytnutím ubytování.
§ 23
Domy na půl cesty
(1) Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v domech na půl
cesty se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) poskytnutí ubytování:
1. ubytování v prostředí, které má znaky bydlení v domácnosti, po dobu
zpravidla nepřevyšující 1 rok,
2. vytvoření podmínek pro zajištění úklidu, praní a žehlení osobního
prádla, výměny ložního prádla,
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
2. podpora a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních
zdrojů,
c) sociálně terapeutické činnosti:
1. socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
2. aktivity zaměřené na budování a rozvoj
pracovních návyků a
dovedností nezbytných pro integraci osob na trh práce,
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
2. pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování sociálních služeb v domech na
půl cesty činí za úkony uvedené v odstavci 1 písm. a) 120 Kč denně
celkem, včetně provozních nákladů souvisejících
s poskytnutím
ubytování.
§ 24
Kontaktní centra
Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v
kontaktních
centrech se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) sociálně terapeutické činnosti:
1. socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
2. poskytování informací o rizicích spojených se současným způsobem
života a jejich snižování prostřednictvím metod založených na přístupu
minimalizace škod,
b) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
c) poskytnutí podmínek pro osobní hygienu:
1. zajištění podmínek pro běžné úkony osobní hygieny,
2. zajištění podmínek pro celkovou hygienu těla.
§ 25
Krizová pomoc
Základní činnosti při poskytování krizové pomoci se zajišťují v rozsahu
těchto úkonů:
a) poskytnutí ubytování, jde-li o pobytovou formu služby:
1. ubytování na omezenou dobu zpravidla nepřesahující 7 dní,
2. úklid, praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení,
žehlení,
b) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy,
jde-li o
pobytovou formu služby:
zajištění celodenní stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy
a potřebám dietního stravování,
c) sociálně terapeutické činnosti:
krizová intervence a další socioterapeutické
činnosti, jejichž
poskytování vede k překonání krizového stavu a zahájení následného
terapeutického procesu,
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,
2. pomoc při vyřizování běžných záležitostí.
§ 25a
Intervenční centra
Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v intervenčních
centrech se poskytují v rozsahu těchto úkonů:
a) sociálně terapeutické činnosti: krizová
intervence a další
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k
překonání
krizového stavu a zahájení následného terapeutického procesu,
b) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,
2. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
c) poskytnutí ubytování, jde-li o pobytovou formu služby:
1. ubytování na omezenou dobu zpravidla nepřesahující 7 dní,
2. vytvoření podmínek pro praní, drobné opravy a žehlení osobního,
popřípadě ložního prádla a ošacení,
d) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy,
jde-li o
pobytovou formu služby:
1. zajištění celodenní stravy odpovídající věku, zásadám racionální
výživy a potřebám dietního stravování, nebo
2. vytvoření podmínek pro samostatnou přípravu stravy.
§ 26
Nízkoprahová denní centra
Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v nízkoprahových
denních centrech se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek
pro osobní
hygienu:
1. umožnění celkové hygieny těla,
2. pomoc při osobní hygieně,
b) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy:
1. vytvoření podmínek pro přípravu stravy,
2. poskytnutí stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy a
potřebám dietního stravování;
tato základní činnost může být zajišťována jen v rozsahu 1 úkonu,
c) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob.
§ 27
Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež
Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v nízkoprahových
zařízeních pro děti a mládež se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. zajištění podmínek pro společensky přijatelné volnočasové aktivity,
2. pracovně výchovná činnost s dětmi,
3. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností
a dovedností,
4. zajištění podmínek pro přiměřené vzdělávání,
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve
společenském prostředí,
c) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob.
§ 28
Noclehárny
Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v noclehárnách se
zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek
pro osobní
hygienu:
1. zajištění podmínek pro běžné úkony osobní hygieny,
2. zajištění podmínek pro celkovou hygienu těla,
b) poskytnutí přenocování:
1. přenocování,
2. úklid, výměna ložního prádla.
§ 29
Služby následné péče
(1) Základní činnosti při poskytování služeb následné péče se zajišťují
v rozsahu těchto úkonů:
a) sociálně terapeutické činnosti: socioterapeutické činnosti, jejichž
poskytování vede k trvalé abstinenci, prevenci relapsu, rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
aktivity
umožňující lepší orientaci ve vztazích
odehrávajících se ve
společenském prostředí,
c) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
d) poskytnutí ubytování, jde-li o pobytovou formu služby:
1. ubytování,
2. zajištění podmínek pro úklid, praní ložního prádla a žehlení,
3. zajištění podmínek pro celkovou hygienu těla,
e) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy,
jde-li o
pobytovou formu služby:
1. vytvoření podmínek pro samostatnou přípravu stravy, nebo
2. zajištění celodenní stravy odpovídající věku, zásadám racionální
výživy a potřebám dietního stravování.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování následné péče činí
a) 170 Kč denně celkem za úkony uvedené v odstavci 1 písm. d), včetně
provozních nákladů souvisejících s poskytnutím ubytování,
b) za úkon uvedený v odstavci 1 písm. e) bodě 2
1. 160 Kč denně za celodenní stravu v rozsahu minimálně 3 hlavních
jídel,
2. 75 Kč za oběd,
včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy.
§ 30
Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi
Základní činnosti při poskytování sociálně aktivizačních služeb pro
rodiny s dětmi se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. pracovně výchovná činnost s dětmi,
2. pracovně výchovná činnost s dospělými, například podpora a nácvik
rodičovského chování včetně vedení hospodaření a udržování domácnosti,
podpora a nácvik sociálních kompetencí v jednání na úřadech, školách,
školských zařízeních; přitom alespoň 70 %
těchto činností je
zajišťováno formou terénní služby,
3. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností
a dovedností dítěte,
4. zajištění podmínek a poskytnutí podpory pro přiměřené vzdělávání
dětí,
5. zajištění podmínek pro společensky přijatelné volnočasové aktivity,
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
doprovázení dětí do školy, školského zařízení, k lékaři, na zájmové
aktivity a doprovázení zpět,
c) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob.
§ 31
Sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby
se zdravotním
postižením
Základní činnosti při poskytování sociálně aktivizačních služeb pro
seniory a osoby se zdravotním postižením se zajišťují v rozsahu těchto
úkonů:
a) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
zájmové, vzdělávací a volnočasové aktivity,
b) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
c) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,
2. pomoc při vyřizování běžných záležitostí.
§ 32
Sociálně terapeutické dílny
(1) Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v sociálně
terapeutických dílnách se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek
pro osobní
hygienu:
pomoc při běžných úkonech osobní hygieny,
b) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy:
1. zajištění stravy přiměřené době poskytování služby a odpovídající
věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování,
2. pomoc při přípravě stravy přiměřené době poskytování služby,
c) nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a
dalších činností vedoucích k sociálnímu začleňování:
1. nácvik oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek,
2. nácvik přesunu na vozík a z vozíku,
d) podpora vytváření a zdokonalování základních pracovních návyků a
dovedností:
1. nácvik a upevňování motorických, psychických,
sociálních a
pracovních schopností a dovedností,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění, zprostředkování
kontaktu s
přirozeným sociálním prostředím.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování sociálních služeb v sociálně
terapeutických dílnách činí za úkon uvedený v odstavci 1 písm. b) bodě
1
1. 160 Kč denně za celodenní stravu v rozsahu minimálně 3 hlavních
jídel,
2. 75 Kč za oběd,
včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy.
§ 33
Terapeutické komunity
(1) Základní činnosti při poskytování
sociálních služeb v
terapeutických komunitách se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) poskytnutí stravy:
1. vytvoření podmínek pro samostatnou přípravu nebo pomoc s přípravou
stravy,
2. zajištění nebo poskytnutí stravy odpovídající
věku, zásadám
racionální výživy a potřebám dietního stravování,
b) poskytnutí ubytování:
1. ubytování,
2. zajištění podmínek pro úklid, praní ložního prádla a žehlení,
3. zajištění podmínek pro celkovou hygienu těla,
c) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve
společenském prostředí,
d) sociálně terapeutické činnosti:
1. pracovní terapie a další socioterapeutické činnosti,
jejichž
poskytování vede k trvalé abstinenci, prevenci relapsu, rozvoji nebo
udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících
sociální začleňování osob,
2. výchovné, vzdělávací, aktivizační a volnočasové aktivity,
e) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování
sociálních služeb v
terapeutických komunitách činí
a) za úkon uvedený v odstavci 1 písm. a) bodě 2
1. 160 Kč denně za celodenní stravu v rozsahu minimálně 3 hlavních
jídel,
2. 75 Kč za oběd,
včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy,
b) 170 Kč denně celkem za úkony uvedené v odstavci 1 písm. b), včetně
provozních nákladů souvisejících s poskytnutím ubytování.
§ 34
Terénní programy
Základní činnosti při poskytování terénních programů se zajišťují v
rozsahu těchto úkonů:
a) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve
společenském prostředí,
b) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a
pomoc a
podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
3. sociálně terapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji
nebo udržení osobních sociálních schopností a dovedností, podporujících
sociální začleňování osob,
4. poskytování informací o rizicích, spojených se současným způsobem
života a snižování těchto rizik; v případě uživatele návykových nebo
omamných a psychotropních látek prostřednictvím
metod přístupu
minimalizace škod.
§ 35
Sociální rehabilitace
(1) Základní činnosti při poskytování sociální
rehabilitace se
zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a
dalších činností vedoucích k sociálnímu začleňování:
1. nácvik obsluhy běžných zařízení a spotřebičů,
2. nácvik péče o domácnost, například péče o oděvy, úklid,
drobné
údržbářské práce, chod kuchyně, nakupování,
3. nácvik péče o děti nebo další členy domácnosti,
4. nácvik samostatného pohybu včetně orientace ve vnitřním i venkovním
prostoru,
5. nácvik dovedností potřebných k
úředním úkonům, například
vlastnoručního podpisu,
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. doprovázení dospělých do školy, školského zařízení, zaměstnání, k
lékaři, na zájmové aktivity a doprovázení zpět,
2. nácvik schopnosti využívat dopravní prostředky,
3. nácvik chování v různých společenských situacích,
4. nácvik běžných a alternativních způsobů komunikace, kontaktu a práce
s informacemi,
c) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
upevňování získaných motorických, psychických a sociálních schopností a
dovedností,
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí:
1. podávání informací o možnostech získávání
rehabilitačních a
kompenzačních pomůcek,
2. informační servis a zprostředkovávání služeb,
e) poskytnutí ubytování, jde-li o pobytovou formu služby v centrech
sociálně rehabilitačních služeb:
1. ubytování,
2. úklid, praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení,
žehlení,
f) poskytnutí stravy, jde-li o pobytovou formu služby v
centrech
sociálně rehabilitačních služeb:
1. zajištění celodenní stravy odpovídající věku, zásadám racionální
výživy a potřebám dietní stravy, minimálně v rozsahu 3 hlavních jídel,
2. pomoc při podávání jídla a pití,
g) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek
pro osobní
hygienu, jde-li o pobytovou formu služby v
centrech sociálně
rehabilitačních služeb:
1. pomoc při úkonech osobní hygieny,
2. pomoc při základní péči o vlasy a nehty,
3. pomoc při použití WC.
(2) Maximální výše úhrady za poskytování sociálních služeb v centrech
sociálně rehabilitačních služeb činí
a) 200 Kč denně celkem za úkony uvedené v odstavci 1 písm. e), včetně
provozních nákladů souvisejících s poskytnutím ubytování,
b) za úkon uvedený v odstavci 1 písm. f) bodě 1
1. 160 Kč za celodenní stravu,
2. 75 Kč za oběd,
včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy,
c) 120 Kč za hodinu, podle skutečně spotřebovaného času nezbytného k
zajištění úkonů, za úkony uvedené v odstavci 1 písm.
g); pokud
poskytování těchto úkonů, včetně času nezbytného k jejich zajištění,
netrvá celou hodinu, výše úhrady se poměrně krátí.
ČÁST TŘETÍ
ZDRAVOTNÍ STAVY VYLUČUJÍCÍ POSKYTOVÁNÍ POBYTOVÝCH SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
§ 36
Poskytnutí pobytové sociální služby se vylučuje, jestliže
a) zdravotní stav osoby vyžaduje poskytnutí
ústavní péče ve
zdravotnickém zařízení,
b) osoba není schopna pobytu v zařízení sociálních služeb z důvodu
akutní infekční nemoci, nebo
c) chování osoby by z důvodu duševní poruchy
závažným způsobem
narušovalo kolektivní soužití; to neplatí, jde-li o poskytnutí pobytové
sociální služby v domově se zvláštním režimem.
ČÁST ČTVRTÁ
KVALIFIKAČNÍ KURZ PRO PRACOVNÍKY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH
§ 37
(1) Kvalifikační kurz pro pracovníky v sociálních službách se skládá z
obecné a zvláštní části.
(2) Obecná část kurzu obsahuje tyto tematické okruhy:
a) úvod do problematiky kvality v sociálních službách,
standardy
kvality sociálních služeb,
b) základy komunikace, rozvoj komunikačních dovedností, asertivita,
metody alternativní komunikace,
c) úvod do psychologie, psychopatologie, somatologie,
d) základy ochrany zdraví,
e) etika výkonu činnosti pracovníka v sociálních službách, lidská práva
a důstojnost,
f) základy prevence vzniku závislosti osob na sociální službě,
g) sociálně právní minimum,
h) metody sociální práce.
(3) Zvláštní část kurzu obsahuje tyto tematické okruhy:
a) základy péče o nemocné, základy hygieny, úvod do
problematiky
psychosociálních aspektů chronických infekčních onemocnění,
b) aktivizační, vzdělávací a výchovné techniky, základy pedagogiky
volného času,
c) prevence týrání a zneužívání osob, kterým jsou poskytovány sociální
služby,
d) základy výuky péče o domácnost,
e) odborná praxe,
f) krizová intervence,
g) úvod do problematiky zdravotního postižení,
h) zvládání jednání osoby, které je poskytována sociální
služba,
jestliže toto jednání ohrožuje její zdraví a život nebo zdraví a život
jiných fyzických osob, včetně pravidel šetrné sebeobrany.
(4) Minimální rozsah kurzu je celkem 150 výukových hodin,
přičemž
zvláštní část kurzu činí minimálně 80 výukových hodin.
(5) Počet výukových hodin jednotlivých tematických okruhů zvláštní
části kurzu se stanoví s přihlédnutím k odbornému zaměření účastníků
kurzu, jejich pracovnímu zařazení a druhu sociální služby,
kterou
poskytují.
§ 37a
Absolvování kvalifikačního kurzu pro pracovníky v sociálních službách
se nevyžaduje u fyzických osob, které získaly střední vzdělání
s
maturitní zkouškou v oborech vzdělání uvedených v příloze č. 4 k této
vyhlášce.
ČÁST PÁTÁ
HODNOCENÍ PLNĚNÍ STANDARDŮ KVALITY SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
§ 38
(1) Plnění standardů kvality sociálních služeb se hodnotí podle stupně
splnění jednotlivých kritérií systémem bodového hodnocení, přičemž se
za každé kritérium započtou
a) 3 body, jestliže kritérium je splněno výborně,
b) 2 body, jestliže kritérium je splněno dobře,
c) 1 bod, jestliže kritérium je splněno částečně, nebo
d) 0 bodů, jestliže kritérium není splněno.
(2) Standardy kvality sociálních služeb jsou uvedeny v příloze č. 2 k
této vyhlášce.
ČÁST ŠESTÁ
NÁLEŽITOSTI PRŮKAZU ZAMĚSTNANCE OBCE A ZAMĚSTNANCE KRAJE OPRÁVNĚNÉHO K
VÝKONU ČINNOSTÍ SOCIÁLNÍ PRÁCE
§ 39
Průkaz zaměstnance obce zařazeného do obecního úřadu obce s rozšířenou
působností jako sociální pracovník a zaměstnance kraje zařazeného do
krajského úřadu jako sociální pracovník, kterým se prokazuje při vstupu
do obydlí za účelem vykonávání činností sociální práce, obsahuje tyto
náležitosti:
a) jméno, popřípadě jména, příjmení a titul zaměstnance,
c) fotografii zaměstnance,
d) označení „sociální pracovník“,
d) označení příslušného úřadu, který průkaz vydal, otisk
úředního
razítka a podpis vedoucího zaměstnance,
e) dobu platnosti průkazu.
ČÁST SEDMÁ
PŘECHODNÉ USTANOVENÍ
§ 40
Za kvalifikační kurz podle § 37 se považuje i kurz uskutečněný přede
dnem 1. ledna 2007 vzdělávací institucí akreditovanou podle předpisů o
zaměstnanosti^1), pokud obsah a rozsah tohoto kurzu byl srovnatelný s
kvalifikačním kurzem podle § 37, a akreditovaný kvalifikační kurz v
oboru všeobecný sanitář podle zákona o nelékařských zdravotnických
povoláních^2) uskutečněný přede dnem 1. ledna 2007.
ČÁST OSMÁ
ÚČINNOST
§ 41
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2007.
Ministr:
RNDr. Nečas v. r.
Příloha 1
Vymezení schopností zvládat základní životní potřeby
a) Mobilita:
Za schopnost zvládat tuto základní životní potřebu se považuje stav,
kdy osoba je schopna zvládat vstávání a usedání, stoj, zaujímat polohy,
pohybovat se chůzí krok za krokem, popřípadě i
s přerušováním
zastávkami, v dosahu alespoň 200 m, a to i po nerovném povrchu, chůzi
po schodech v rozsahu jednoho patra směrem nahoru i dolů, používat
dopravní prostředky včetně bariérových.
b) Orientace:
Za schopnost zvládat tuto základní životní potřebu se považuje stav,
kdy osoba je schopna poznávat a rozeznávat zrakem a sluchem,
mít
přiměřené duševní kompetence, orientovat se časem, místem a osobou,
orientovat se v obvyklém prostředí a situacích a přiměřeně v
nich
reagovat.
c) Komunikace:
Za schopnost zvládat tuto základní životní potřebu se považuje stav,
kdy osoba je schopna dorozumět se a porozumět,
a to mluvenou
srozumitelnou řečí a psanou zprávou, porozumět všeobecně používaným
základním obrazovým symbolům nebo zvukovým signálům, používat běžné
komunikační prostředky.
d) Stravování:
Za schopnost zvládat tuto základní životní potřebu se považuje stav,
kdy osoba je schopna vybrat si ke konzumaci hotový nápoj a potraviny,
nápoj nalít, stravu naporcovat, naservírovat, najíst se a
napít,
dodržovat stanovený dietní režim.
e) Oblékání a obouvání:
Za schopnost zvládat tuto základní životní potřebu se považuje stav,
kdy osoba je schopna vybrat si oblečení a obutí přiměřené okolnostem,
oblékat se a obouvat se, svlékat se a zouvat se,
manipulovat s
oblečením v souvislosti s denním režimem.
f) Tělesná hygiena:
Za schopnost zvládat tuto základní životní potřebu se považuje stav,
kdy osoba je schopna použít hygienické zařízení, mýt si a osušovat si
jednotlivé části těla, provádět celkovou hygienu, česat se, provádět
ústní hygienu, holit se.
g) Výkon fyziologické potřeby:
Za schopnost zvládat tuto základní životní potřebu se považuje stav,
kdy osoba je schopna včas používat WC, vyprázdnit se, provést očistu,
používat hygienické pomůcky.
h) Péče o zdraví:
Za schopnost zvládat tuto základní životní potřebu se považuje stav,
kdy osoba je schopna dodržovat stanovený léčebný režim,
provádět
stanovená léčebná a ošetřovatelská opatření a používat k tomu potřebné
léky, pomůcky.
i) Osobní aktivity:
Za schopnost zvládat tuto základní životní potřebu se považuje stav,
kdy osoba je schopna vstupovat do vztahů s jinými osobami, stanovit si
a dodržet denní program, vykonávat aktivity obvyklé věku a prostředí
jako např. vzdělávání, zaměstnání, volnočasové aktivity, vyřizovat své
záležitosti.
j) Péče o domácnost:
Za schopnost zvládat tuto základní životní potřebu se považuje stav,
kdy osoba je schopna nakládat s penězi v rámci osobních příjmů
a
domácnosti, manipulovat s předměty denní potřeby, obstarat si běžný
nákup, ovládat běžné domácí spotřebiče, uvařit si teplé jídlo a nápoj,
vykonávat běžné domácí práce, obsluhovat topení a udržovat pořádek.
Příloha 2
Obsah standardů kvality sociálních služeb
1. Cíle a způsoby poskytování sociálních služeb
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
a) Poskytovatel má písemně definováno a zveřejněno
poslání, cíle a zásady poskytované sociální
služby a okruh osob, kterým je určena, a to
v souladu se zákonem stanovenými základními
zásadami poskytování sociálních služeb, druhem
sociální služby a individuálně určenými potřebami
osob, kterým je sociální služba poskytována; podle
tohoto poslání, cílů a zásad poskytovatel postupuje;
------------------------------------------------------------------
b) Poskytovatel vytváří podmínky, aby osoby, kterým
poskytuje sociální službu, mohly uplatňovat
vlastní vůli při řešení své nepříznivé sociální
situace;
------------------------------------------------------------------
c) Poskytovatel má písemně zpracovány pracovní
postupy zaručující řádný průběh poskytování
sociální služby a podle nich postupuje;
------------------------------------------------------------------
d) Poskytovatel vytváří a uplatňuje vnitřní pravidla ne
pro ochranu osob před předsudky a negativním
hodnocením, ke kterému by mohlo dojít v důsledku
poskytování sociální služby.
------------------------------------------------------------------
2. Ochrana práv osob
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
a) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní
pravidla pro předcházení situacím, v nichž by
v souvislosti s poskytováním sociální služby
mohlo dojít k porušení základních lidských práv
a svobod osob, a pro postup, pokud k porušení
těchto práv osob dojde; podle těchto pravidel
poskytovatel postupuje;
------------------------------------------------------------------
b) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní
pravidla, ve kterých vymezuje situace, kdy by
mohlo dojít ke střetu jeho zájmů se zájmy osob,
kterým poskytuje sociální službu, včetně pravidel
pro řešení těchto situací; podle těchto pravidel
poskytovatel postupuje;
------------------------------------------------------------------
c) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní
pravidla pro přijímání darů; podle těchto
pravidel poskytovatel postupuje.
------------------------------------------------------------------
3. Jednání se zájemcem o sociální službu
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
a) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní
pravidla, podle kterých informuje zájemce
o sociální službu srozumitelným způsobem
o možnostech a podmínkách poskytování sociální
služby; podle těchto pravidel poskytovatel
postupuje;
------------------------------------------------------------------
b) Poskytovatel projednává se zájemcem o sociální
službu jeho požadavky, očekávání a osobní cíle,
které by vzhledem k jeho možnostem a schopnostem
bylo možné realizovat prostřednictvím sociální
služby;
------------------------------------------------------------------
c) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní
pravidla pro postup při odmítnutí zájemce
o sociální službu z důvodů stanovených zákonem;
podle těchto pravidel poskytovatel postupuje.
------------------------------------------------------------------
4. Smlouva o poskytování sociální služby
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
a) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní
pravidla pro uzavírání smlouvy o poskytování
sociální služby s ohledem na druh poskytované
sociální služby a okruh osob, kterým je určena;
podle těchto pravidel poskytovatel postupuje;
------------------------------------------------------------------
b) Poskytovatel při uzavírání smlouvy o poskytování
sociální služby postupuje tak, aby osoba
rozuměla obsahu a účelu smlouvy;
------------------------------------------------------------------
c) Poskytovatel sjednává s osobou rozsah a průběh
poskytování sociální služby s ohledem na osobní
cíl závislý na možnostech, schopnostech a přání
osoby;
------------------------------------------------------------------
5. Individuální plánování průběhu sociální služby
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
a) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní
pravidla podle druhu a poslání sociální služby,
kterými se řídí plánování a způsob přehodnocování
procesu poskytování služby; podle těchto pravidel
poskytovatel postupuje;
------------------------------------------------------------------
b) Poskytovatel plánuje společně s osobou průběh
poskytování sociální služby s ohledem na osobní
cíle a možnosti osoby;
------------------------------------------------------------------
c) Poskytovatel společně s osobou průběžně hodnotí,
zda jsou naplňovány její osobní cíle;
------------------------------------------------------------------
d) Poskytovatel má pro postup podle písmene b) a c)
pro každou osobu určeného zaměstnance;
------------------------------------------------------------------
e) Poskytovatel vytváří a uplatňuje systém získávání
a předávání potřebných informací mezi zaměstnanci
o průběhu poskytování sociální služby jednotlivým
osobám.
------------------------------------------------------------------
Plnění kritérií uvedených v písmenech d) a e) se nehodnotí u
poskytovatele, který je fyzickou osobou a nemá zaměstnance.
6. Dokumentace o poskytování sociální služby
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
a) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní
pravidla pro zpracování, vedení a evidenci
dokumentace o osobách, kterým je sociální služba
poskytována, včetně pravidel pro nahlížení
do dokumentace; podle těchto pravidel poskytovatel
postupuje;
------------------------------------------------------------------
b) Poskytovatel vede anonymní evidenci jednotlivých
osob v případech, kdy to vyžaduje charakter
sociální služby nebo na žádost osoby;
------------------------------------------------------------------
c) Poskytovatel má stanovenu dobu pro uchování
dokumentace o osobě po ukončení poskytování
sociální služby.
------------------------------------------------------------------
7. Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
a) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní
pravidla pro podávání a vyřizování stížností
osob na kvalitu nebo způsob poskytování sociální
služby, a to ve formě srozumitelné osobám;
podle těchto pravidel poskytovatel postupuje;
------------------------------------------------------------------
b) Poskytovatel informuje osoby o možnosti podat
stížnost, jakou formou stížnost podat, na koho
je možno se obracet, kdo bude stížnost vyřizovat
a jakým způsobem a o možnosti zvolit si zástupce
pro podání a vyřizování stížnosti; s těmito
postupy jsou rovněž prokazatelně seznámeni
zaměstnanci poskytovatele;
------------------------------------------------------------------
c) Poskytovatel stížnosti eviduje a vyřizuje je
písemně v přiměřené lhůtě;
------------------------------------------------------------------
d) Poskytovatel informuje osoby o možnosti obrátit
se v případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti
na nadřízený orgán poskytovatele nebo na instituci
sledující dodržování lidských práv s podnětem
na prošetření postupu při vyřizování stížnosti.
------------------------------------------------------------------
8. Návaznost poskytované sociální služby na další dostupné zdroje
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
a) Poskytovatel nenahrazuje běžně dostupné veřejné
služby a vytváří příležitosti, aby osoba mohla
takové služby využívat;
------------------------------------------------------------------
b) Poskytovatel zprostředkovává osobě služby
jiných fyzických a právnických osob podle
jejích individuálně určených potřeb;
------------------------------------------------------------------
c) Poskytovatel podporuje osoby v kontaktech
a vztazích s přirozeným sociálním prostředím;
v případě konfliktu osoby v těchto vztazích
poskytovatel zachovává neutrální postoj
------------------------------------------------------------------
9. Personální a organizační zajištění sociální služby
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
a) Poskytovatel má písemně stanovenu strukturu
a počet pracovních míst, pracovní profily,
kvalifikační požadavky a osobnostní předpoklady
zaměstnanců uvedených v § 115 zákona o sociálních
službách; organizační struktura a počty
zaměstnanců jsou přiměřené druhu poskytované
sociální služby, její kapacitě a počtu a
potřebám osob, kterým je poskytována;
------------------------------------------------------------------
b) Poskytovatel má písemně zpracovánu vnitřní
organizační strukturu, ve které jsou stanovena
oprávnění a povinnosti jednotlivých zaměstnanců;
------------------------------------------------------------------
c) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní
pravidla pro přijímání a zaškolování nových
zaměstnanců a fyzických osob, které nejsou
v pracovně právním vztahu s poskytovatelem;
podle těchto pravidel poskytovatel postupuje;
------------------------------------------------------------------
d) Poskytovatel, pro kterého vykonávají činnost
fyzické osoby, které nejsou s poskytovatelem
v pracovně právním vztahu, má písemně zpracována
vnitřní pravidla pro působení těchto osob
při poskytování sociální služby; podle těchto
pravidel poskytovatel postupuje.
------------------------------------------------------------------
Plnění kritérií uvedených v písmenech a) až d) se nehodnotí u
poskytovatele, který je fyzickou osobou a nemá zaměstnance.
10. Profesní rozvoj zaměstnanců
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
a) Poskytovatel má písemně zpracován postup
pro pravidelné hodnocení zaměstnanců, který
obsahuje zejména stanovení, vývoj a naplňování
osobních profesních cílů a potřeby další
odborné kvalifikace;
------------------------------------------------------------------
b) Poskytovatel má písemně zpracován program
dalšího vzdělávání zaměstnanců;
podle tohoto programu poskytovatel postupuje.
------------------------------------------------------------------
c) Poskytovatel má písemně zpracován systém výměny
informací mezi zaměstnanci o poskytované
sociální službě; podle tohoto systému
poskytovatel postupuje
------------------------------------------------------------------
d) Poskytovatel má písemně zpracován systém
finančního a morálního oceňování zaměstnanců;
podle tohoto systému poskytovatel postupuje
------------------------------------------------------------------
e) Poskytovatel zajišťuje pro zaměstnance,
kteří vykonávají přímou práci s osobami,
kterým je poskytována sociální služba, podporu
nezávislého kvalifikovaného odborníka.
------------------------------------------------------------------
Plnění kritérií uvedených v písmenech c) a d) se nehodnotí u
poskytovatele, který je fyzickou osobou a nemá zaměstnance;
kritéria uvedená v písmenech a) a b) se na tohoto poskytovatele
vztahují přiměřeně.
11. Místní a časová dostupnost poskytované sociální služby
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
Poskytovatel určuje místo a dobu poskytování
sociální služby podle druhu sociální služby, okruhu
osob, kterým je poskytována, a podle jejich potřeb.
------------------------------------------------------------------
12. Informovanost o poskytované sociální službě
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
Poskytovatel má zpracován soubor informací
o poskytované sociální službě, a to ve formě
srozumitelné okruhu osob, kterým je služba určena.
------------------------------------------------------------------
13. Prostředí a podmínky
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
a) Poskytovatel zajišťuje materiální, technické
a hygienické podmínky přiměřené druhu poskytované
sociální služby a její kapacitě, okruhu osob
a individuálně určeným potřebám osob;
------------------------------------------------------------------
b) Poskytovatel poskytuje pobytové nebo ambulantní
sociální služby v takovém prostředí, které je
důstojné a odpovídá okruhu osob a jejich
individuálně určeným potřebám.
------------------------------------------------------------------
Plnění kritéria uvedeného v písmenu b) se
nehodnotí u
poskytovatele, který neposkytuje sociální služby v zařízení
sociálních služeb.
14. Nouzové a havarijní situace
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
a) Poskytovatel má písemně definovány nouzové
a havarijní situace, které mohou nastat
v souvislosti s poskytováním sociální služby,
a postup při jejich řešení;
------------------------------------------------------------------
b) Poskytovatel prokazatelně seznámí zaměstnance
a osoby, kterým poskytuje sociální službu,
s postupem při nouzových a havarijních situacích
a vytváří podmínky, aby zaměstnanci a osoby byli
schopni stanovené postupy použít;
------------------------------------------------------------------
c) Poskytovatel vede dokumentaci o průběhu a řešení
nouzových a havarijních situací.
------------------------------------------------------------------
Plnění kritéria uvedeného v písmenu b) se
nehodnotí u
poskytovatele, který je fyzickou osobou a nemá zaměstnance.
15. Zvyšování kvality sociální služby
------------------------------------------------------------------
Kritérium
------------------------------------------------------------------
a) Poskytovatel průběžně kontroluje a hodnotí, zda
je způsob poskytování sociální služby v souladu
s definovaným posláním, cíly a zásadami sociální
služby a osobními cíly jednotlivých osob;
------------------------------------------------------------------
b) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní
pravidla pro zjišťování spokojenosti osob
se způsobem poskytování sociální služby;
podle těchto pravidel poskytovatel postupuje
------------------------------------------------------------------
c) Poskytovatel zapojuje do hodnocení poskytované
sociální služby také zaměstnance a další
zainteresované fyzické a právnické osoby;
------------------------------------------------------------------
d) Poskytovatel využívá stížností na kvalitu nebo
způsob poskytování sociální služby jako podnět
pro rozvoj a zvyšování kvality sociální služby.
------------------------------------------------------------------
Příloha 3
zrušena
Příloha 4
Obory vzdělání, při jejichž absolvování se nevyžaduje
absolvování
kvalifikačního kurzu pro pracovníky v sociálních službách
-----------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
Název oboru
vzdělání
Kód oboru vzdělání Předchozí kód oboru
vzdělání
-----------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
Sociální péče - pečovatelská
činnost
75-41-M/003 75-46-6/01
Sociální péče - sociální činnost pro etnické
skupiny
75-41-M/005 75-46-6/03
Sociální činnost - sociální
pečovatelství
75-41-M/008 76-52-6/01
Sociální činnost - sociální
vychovatelství
75-41-M/009 76-52-6/02
Sociální činnost v prostředí etnických
minorit
75-41-M/010 75-97-6
Výchovná a humanitární činnost - sociálně výchovná činnost
75-41-M/012 76-45-6/01
Vychovatelství
75-31-M/002 76-41-6
Předškolní a mimoškolní
pedagogika
75-31-M/005 76-50-6
Vychovatelství pro ústavy sociální
péče
75-31-L/501 76-51-6
Rodinná škola - sociální
služby
78-41-M/003 63-44-6/01
Charitativní
služby
69-55-J/001 63-67-3
Práce ve zdravotnických a sociálních zařízeních
-
69-55-E/005 55-91-2/02
pečovatelská práce
Sociální činnost v prostředí etnických
minorit
75-41-J/002 75-97-3
----------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------
1) § 108 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění zákona č.
382/2005 Sb.
Vyhláška č. 524/2004 Sb., o akreditaci
zařízení k provádění
rekvalifikace uchazečů o zaměstnání a zájemců o zaměstnání.
2) Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti
k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu
činností
souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně
některých
souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních),
ve znění zákona č. 125/2005 Sb.
3) Nařízení vlády č. 689/2004 Sb., o soustavě
oborů vzdělání v
základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších
předpisů.